کد مطلب:259467 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:178

شاهد عینی
در تأیید این موضوع جا دارد سندی را بیاوریم كه یكی از فضلا بالعیان موفق به مشاهده قبور ستارگان دیگر شده است. حضرت حجة الاسلام و المسلمین سید جعفر حسینی شاهرودی طی نامه ای این گونه نگاشته اند:

حضور محترم دانشمند ارجمند جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای ربانی خلخالی

احتراما به عرض می رساند در راستای توفیقات الهی حضرتعالی نسبت به تألیف كتاب گران بهایی در خصوص امامین عسكریین علیهماالسلام در سامرا به عرض می رساند كه در زمان مرجعیت مرحوم آیت الله العظمی شاهرودی از آنجایی كه دولت وقت در رسیدگی و توجه به بقاع متبركه امامان معصوم علیهم السلام مخصوصا امامان مدفون در شهر سامرا ستم می كردند، لذا در آن زمان مرحوم والد این جانب آیت الله حاج سید علی شاهرودی بر اماكنی كه زیاد توجه نمی شد، عنایت خاصی را مبذول می داشتند.



[ صفحه 333]



از آن جمله به دستور مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمود شاهرودی و تحت اشراف و توجه فرزند برومندشان مرحوم آیت الله حاج سید علی شاهرودی به كمك جمعی از شیعیان و بازاری های بازار آن روز بغداد كمك های فراوانی جهت تعمیرات روشنایی و غبارروبی آن بقاع متبركه انجام می شد كه سالانه یك بار توسط این جانب حاج سید جعفر شاهرودی و تعدادی از طلاب و فضلای حوزه نجف و بعضی از برادرانم [1] به دستور مرحوم والد به سامرا رفته و در بعضی وقت ها كلیدهای حرم زیرزمین غیبت را شبانه روز در اختیار ما قرار می دادند تا این كه به وضع روشنایی آنجا و همچنین غبارروبی و بعضی وقت ها تعمیراتی جزئی انجام بدهیم و امیدواریم ان شاء الله ذخیره ی آخرت قرار بگیرد.

در راستای تعظیم از شعائر مذهبی و توفیقات ربانی این جانب را بر آن داشت كه در جوار آستان قدس علوی امیرالمؤمنین علیه السلام و اشتغال به دروس حوزوی در نجف اشرف بعضی از ایام تعطیل حوزه علمیه نجف اشرف را مشرف به شهر مقدس سامرا بشوم و سر به آستانه مقدس امامان غریب امام هادی و امام حسن عسكری علیهماالسلام بگذارم و در سال های طولانی عتبه بوسی باشم و نواقص موجود در حرم مقدس به امر آیة العظمی آقای سید محمود رحمه الله ترمیم به همراه جمعی دیگر از فضلا و علما اصلاح نماییم.

در این رابطه اطلاع یافتم كه در سرداب مطهر زیر ضریح عسكریین علیهماالسلام حدود 22 صورت قبر از خاندان امام هادی علیه السلام وجود دارد. بنا شده بود كه سرداب عمیق و تعمیر گردد، ولی متعصبینی از اهل



[ صفحه 334]



تسنن به بغداد تلگراف زدند كه شیعه ها می خواهند قبر جعفر را باز كنند و جسمش را بیرون از حرم ببرند، بر این اساس از بغداد مأمور آمد و راه های منتهی به سرداب را بستند.

مردم سامرا عموما اهل تسنن می باشند. یكی از مراجع بزرگ شیعه حفظه الله می فرمودند: اهل سامرا اكثرا از اولاد امام هادی علیه السلام می باشند، چون جعفر كثیرالاولاد بوده و بیش از صد نفر فرزند داشته است.


[1] اين افراد عبارتند از:

1 - شيخ محمود رحماني

2 - شيخ عبدالجواد اشرفي

3 - سيد محسن شاهرودي

4 - سيد حسن شاهرودي.